Dag 1 - 30 uur onderweg

15 juli 2017 - Jogjakarta, Indonesië

Donderdag 13 juli was het dan zover. Om 11.00 hadden wij onze koffers klaar staan en was de oppas voor de hondjes gearriveerd. We konden vertrekken naar Dusseldorf airport waar onze eerste vlucht zou vertrekken om 15.25 naar Dubai. Daar zouden we overstappen op de vlucht naar Jakarta. Dit alles zou gebeuren met Emirates. Een prima maatschappij waar we ook goede maaltijden van zouden verwachten. De eerste vlucht verliep dan ook prima. We zaten lekker (bijna) helemaal achterin tegen een 'muurtje' aan waardoor er geen schoppende kinderen achter ons konden zitten. De vlucht zou 5u en 30min duren. We gingen met een airbus A380 dus van eventuele turbulentie hebben we geen last gehad. Deze vlucht kon je kiezen uit beef met mashed potatoes of chicken met gnocchi. Prima maaltijden. Aangekomen op Dubai hadden we daar een tussenstop van 4u. Voor de koffers zou gezorgd worden aangezien we weer met Emirates verder zouden gaan. Wij moesten via de connected flights de weg weer zoeken naar de volgende gate. We hadden tijd genoeg dus zo konden we even een rondje doen op DXB airport. Waar we niet onbekend waren trouwens omdat we hier twee jaar geleden ook waren geweest op weg naar Thailand. Na wat gegeten te hebben bij de mcDonalds en Starbucks namen we plaats bij de gate. Daar hebben we nog twee uur een dutje kunnen doen waarna we gingen boarden. Dit ging vrij snel alleen kwamen we er achter dat alle mensen die voor ons al weg waren, alsnog beneden in een super lange rij aan het wachten waren.. Eigenlijk was het dus het verplaatsen van de wachtrij van boven naar beneden. Maar goed niks aan te doen, na 20min konden we doorlopen richting het vliegtuig. Dit stuk van Dubai naar Jakarta zouden we met een normale boeing 747 vliegen. Wat minder groot dan de airbus dus, maar de stoelindeling was verder voor ons hetzelfde. Wij zouden 2 aan 2 aan 3 zitten. Dat betekende dus dat de 'tweetjes' een nieuwe buurman zouden krijgen. Ruben en Michelle hadden een gezellige in Duitsland studerend Indonesisch meisje naast hun. Jordie en papa hadden een íets te dikke jongen(!) naast hun zitten die zelfs een extra gordel nodig had omdat hij de normale seatbelt niet dicht kon krijgen. Papa kon ook niet op de armleuning steunen dus je kan je voorstellen dat het een heeeeeeeule lange vlucht zou gaan worden. (Wat overigens eigenlijk ook wel op de planning stond, 7u en 50min. Maar zo zou het dus noggg langer duren..) Gelukkig hebben we ook bij deze vlucht niet veel last van turbulentie gehad en ook het eten (twee maaltijden, ontbijtje met een croissantje, later wat kip en groenten) smaakte goed. Alhoewel niet iedereen dat vond, Ruben en Michelle hebben 0x te eten gehad omdat ze sliepen. Na deze lange vlucht aangekomen op Jakarta moesten we wel onze koffers ophalen omdat we met een andere maatschappij verder zouden vliegen. Dit ging naar omstandigheden vrij snel en zo konden we verder naar terminal 3, vertrekkende vluchten van Garuda Airlines. Bleek dat dit helemaal niet zo snel ging want deze terminal was alleen te bereiken met de airport shuttle bus of met de taxi. De taxichauffeurs hadden we al voor gek verklaard want we zouden het stukje wel ff lopen. We kwamen echter niet verder dan de airport shuttle bus halte. Waar de eerste bus net voor onze neus weg reed. De volgende bus zat al bomvol toen hij aankwam. Er gingen nog net 3 mensen in. Dat zou dus nog wel ff duren voor wij met 7 personen inclusief bagage erin zouden passen. De volgende bus zat dus weer prop en prop vol. Maar we hebben het voor elkaar gekregen om ons erin te wurmen. Na een ritje van 10 minuten aangekomen bij terminal 3 konden we gelijk onze koffers inchecken. Daarna door naar de security en gelukkig mochten onze verse frappucino's mee. We hadden intussen een beetje op moeten schieten dachten we want om 17.00 zaten we in de shuttle bus, om 1830 zouden we alweer moeten vliegen. Aangekomen bij gate 16 stond iedereen al in de rij maar was er nog geen beweging zichtbaar. Kan iemand ons trouwens vertellen waarom deze mensen bestaan? Als je toch een vaste stoel hebt toegewezen. Om 18.55 kwam er eindelijk een beetje beweging in en om 19.20 zaten we eindelijk in het vliegtuig. Na een dikke 40min wachten en taxiën gingen we eindelijk de lucht in. Tijdens deze vlucht van een uurtje kon je zelfs muziek luisteren en films kijken op je schermpje. Dit zien we bij ryanair nog niet zo snel gebeuren. Rond 21.00 weer veilig aan de grond op Yogyakarta en na het verzamelen van onze koffers stond Alec ons op te wachten. Hij vroeg ons of we honger hadden en zo gingen we nog even een sateetje met nasi eten bij een restaurantje langs de weg. Dat doen we dus ook niet meer want het kostte maar liefst €31 voor 7 personen... schandalig Rond 22.50 bij ons verblijf aangekomen waar we alvast ons ontbijt voor morgenvroeg moesten opgeven want dat komen ze zelfs brengen op de kamer! Jullie snappen dat we na deze ongeveer 30 uur durende trip best een dutje kunnen doen. De wekker staat alweer voor morgen, dus weltrusten!!