Dag 2

15 juli 2017 - Jogjakarta, Indonesië

Vandaag hadden we de wekker om 7.45. Om 8.15 zou ons ontbijtje klaar zijn. We hadden banaan pannenkoeken besteld, toast met ei en fruitsalades. Het was perfect op tijd klaar en erna hadden we tot 9.00 om ons klaar te maken voor de eerste echte excursie dag. Alec stond al klaar met de chauf en zo konden we richting het Kraton. Het koninklijk paleis van de sultan van Yogyakarta. We hadden een Indonesische gids die toch heel af en toe wel iets in het Nederlands kon vertalen. Na verschillende delen van het paleis gezien te hebben zochten we de bus weer op om richting de Prambanan tempels te gaan. Voordat we daar heen gingen wilden we eerst even ergens wat eten. Rond 12.00 zaten we bij een restaurantje waar we lekkere rijst, kip, boontjes, tempeh, vis (voor rvsje) en loempiaatjes kregen. Toen we het op hadden gingen we van tafel om naar een riviertje te lopen, echter kwam er iemand naar ons toe dat we nog niet klaar waren, we zouden nog fruit krijgen.. We hebben vandaag dus weer lekker geluncht. Alec stond alweer klaar met de chauf dus we konden naar de tempels. Daar hadden we een goed Nederlands sprekende gids dat was fijn. Het Prambanan is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. In dit tempelcomplex staan 4 tempels. Het leek alleen wel of er vandaag even 11 tempels waren met ons erbij. We waren onderhand net zo interessant voor de mensen daar als de tempels. Leek wel alsof ze nog nooit lange blonde mensen hadden gezien. Als we geld hadden gevraagd voor de foto's die gemaakt werden van ons, en met ons, hadden we gratis kunnen eten vanavond.. Rond een uurtje of 4 hielden we het hier voor gezien en gingen we weer richting Yogyakarta. Ook al is het maar 16km rijden. Je bent een uur onderweg omdat het zo druk is en er geen snelweg is maar gewoon een 'hoofdweg'. We stopten eerst even bij een winkelcentrum inclusief Carrefour om het een en ander te halen voor op de hotelkamer waar we zo rond een uurtje of 6 uiteindelijk aan kwamen. Nadat we met de auto al langs een dichte fitness waren gereden was papa opzoek gegaan naar nog een fitness in de buurt. Deze zou op 800m zitten. Dat bleek toch iets verder te zijn maar er kon wel gesport worden. Om 21.30 was iedereen terug op de kamer nadat papa en Jannick nog even wat te eten hadden gehaald bij de bakker die naast de Carrefour zat. Morgen staat de wekker vroeg, dan gaan we naar de Borobodur tempel. Dit is een boeddhistisch tempelcomplex. Dat zal ook weer ongeveer een uurtje rijden zijn.

1. Marja Van Sonsbeek:
    15 juli 2017
    Leuk om jullie te volgen