Dag 5

18 juli 2017 - Bromo Tengger Semeru National Park, Indonesië

De twee jeeps waarmee we richting de berg zouden gaan stonden om 3.30 klaar dus de wekker stond op tijd. Eenmaal in de Jeeps was het zo'n 40 minuutjes rijden richting de top van de berg. Het bleek dat we niet de enige waren die gingen kijken.. Niet normaal hoeveel jeeps er al geparkeerd stonden aan de zijkanten van de weg richting de top van de berg. Toen we niet meer verder konden rijden omdat de weg geblokkeerd was zijn we ook maar uitgestapt om verder te lopen. Het was gelukkig niet zo ver meer. We zijn nog even warme chocomel wezen drinken in een klein barretje bovenop de berg en pisang goreng wezen eten voor de liefhebbers. En rond 5.00 liepen we naar het platform waar het inmiddels al heel erg druk was. We hadden ons trouwens goed aangekleed want het was echt fris hierboven. Dat betekent truien en lange trainingsbroeken aan. Vanaf 5.45 begon het een beetje te schemeren maar het was vooral erg mistig en bewolkt helaas.. Alec zei dat we helaas een beetje pech hadden vandaag maar we hebben gelukkig toch wel wat mooie plaatjes gemaakt. Hierna zijn we naar het dal gereden net als de meeste mensen zouden doen. Dit ging natuurlijk niet zomaar want de jeeps moesten op de berg natuurlijk eerst omkeren en dat gaat niet zo makkelijk.. De weg was eigenlijk breed genoeg voor 1 auto, er stonden aan beide kanten jeeps geparkeerd en wij stonden nog met onze (2) jeeps op het midden van de weg.. Na een halfuurtje was het ongeveer gelukt om om te keren, daarna zijn we nog een keer gestopt op een iets lager uitkijkpunt. Alec heeft nog een foto gemaakt van ons allemaal ("allemachtig prachtig!" ). Daarna dus naar het dal. Vanaf daar was het nog best een eindje lopen richting de vulkaan en eenmaal daar aangekomen moesten we nog 270 traptreden op. Maar het uitzicht was super gaaf. Aan de ene kant keek je dus de krater in want we stonden op de rand van de vulkaan, aan de andere kant keken we richting het dal en de jeeps en de berg waar we dus 's ochtends opstonden om de zonsopgang te bekijken. Ook hier hebben we natuurlijk super foto's gemaakt en daarna zijn we weer naar beneden gegaan. Dit ging makkelijker dan naar boven. Vanaf daar naar het hotel was nog maar 10 minuutjes dus we waren zo weer terug. Dat was rond 8.30. We konden nog even ontbijten (lekker met rijst en bami voor de verandering), ze hadden ook omelet geroosterd  (??) brood en fruit. Na het eten hebben we onze koffers weer ingepakt en zijn we in het busje gestapt om weer een lange reis te maken vandaag naar Banyuwangi. Rond 9.30 vertrokken we. Aangezien we niet heel veel ontbeten hadden, wilden we bij een supermarkt ff wat broodjes of croissantjes halen maar dit is helaas tot twee keer toe mislukt omdat ze het niet hadden. Toen maar weer doorgereden en rond half 2 waren we aangekomen bij het restaurantje voor onze lunch. Hier zullen we onze Rob Geus ook maar niet z'n gang laten gaan.. ("The cold food is too hot, and the hot food is too cold..." ) Na dit maaltje weer doorgereden en rond 17.30 kwamen we aan bij ons laatste hotel op Java: Ketapang Indah. Nadat we de kamers gecheckt hadden zijn we ook even bij het zwembad wezen kijken. Daarna hebben we snel wat gegeten en zijn we rond 20.30 naar bed gegaan want de volgende excursie staat gepland voor vannacht en dat is vertrek: 1.00!!!!!!!! Weltrusten!